allt för lite zingo


Det var natt. Inte vilken natt som helst heller. Det var halloween. Peter, Sven, jag och Leonard var ute och tiggde godis av snälla tanter och gubbar. När vi kom till en lägenhet och precis tänkte plinga på dörren hörde vi en tjej som stönade där inne. Detta var otroligt kul. Vi tjuvlyssnade en bra stund och skrattade i trapphuset. Sen plingade Peter flera gånger innan vi rusade i vild panik och skrattade som bara den. Det var det roligaste på hela kvällen. Kvällen slutade nämligen i en mardröm. Jag ångrar att jag var med överhuvudtaget.

" Men kom då Gustav! " ropade Leonard. Jag minns det så väl. Ångrar att jag sprang fram till de andra när dem tjatade så hemskt. Leonard var utklädd till tjuv. Han hade till och med en fejkpistol, och en rånarhuva.
Det fanns en mack som var öppen. Den enda i hela stan som faktiskt var öppen efter 21:00. Den macken har till och med öppet dygnet runt! Undra hur man orkar det? Klockan närmade sig tolv på natten och hela gruppen gick in i macken. Det var meningen att vi skulle busa med personalen. Det var vad Leonard sagt innan jag gick med på att föjla in. Jag hade en obehaglig och obeskrivlig klump av oro i magen. Skrattade osäkert för att lätta mitt tryck.

Väl inne i macken drar Leonard fram sin fejkpistol och siktar på den unga tjejen i kassan. Jag visste vem hon var, för hon har raggat på min storebror en gång. Just det, Lina var hennes namn. Så heter hon. Hon hade på sig en sån där ful skjorta som man är tvungen att ha för att jobba i den där kassan. Livrädd var hon också och mascaran kletades ut när hon grät. Långa fula streck i svart bildades på hennes kinder. Jag kommer ihåg att hon kollade på mig. Som för att be om hjälp, men jag tittade ner i marken. Var feg nog att inte göra nått och förresten var det bara på skoj. Vi skulle bara tigga till oss lite godis eftersom alla var så snåla med att ge oss där vi knackade på. Sven och Peter stog och fnissade. Dem beordrade Lina att visa brösten, för annars skulle tydligen Leonard knäppa henne. Jag mumlade åt dem och bad dem lägga av, men ingen hörde. Jag önskar att jag varit lite modigare den natten.

" Visa pattarna jävla slyna! " skrek dem i kör och skrattade sedan.
Leonard log snett, och tittade på hennes bröst och nickade instämmande. Men Leonard är nog inte så stark som han vill man ska tro. Han vågade bara nicka, rikta pistolen och säga
"öhm ja, det grabbarna sa för annars...", han log ännu mer och vickade med pistolen mot henne. Alla skrattade. Om man bortser från mig och Lina då. Stackars Lina. Att hon faktiskt knäppte upp knapparna på den fuliga rutiga skjortan förvånade mig. Jag ville stoppa det hela, skrika att det bara var på skämt, men det vågade jag inte.
Alla gapade när hon tog av sig skjortan. Hon grät och började plötsligt skrika helt hysteriskt.
" HJÄÄÄLP! "

Detta var alldeles överrumplande, och plötsligt hördes en enorm smäll. Jag blev nästan helt döv, så högt lät det! Jag kastade en skrämt blick på Leonard som såg minst lika förvånad och panikslagen ut som jag kände mig.
Pistolen var äkta! Så jävla äkta en pistol kan bli.
Lina var träffad i ena bröstet, och ett stort köttigt sår lyste rött mot hennes bleka hud. Hon bara gapade och såg extremt chockad ut. Jag gapade lika så och hörde halvt hur grabbarna tjatade på mig igen. Vi skulle tydligen dra därifrån. Jag vaknade till och tittade en sista gång på Lina som nu sjönk ner till golvet.
Sedan sprang jag.

Skrivet av mig, Nathalie Andresen ©

Kommentarer
Postat av: Teres

Tack så mycket :) Är allt väl sötan?

2009-03-21 @ 15:54:07
URL: http://teriksson.blogg.se/
Postat av: Josefine

Oj, vad bra du skriver . :)

2009-03-21 @ 16:18:01
URL: http://jjossues.blogg.se/
Postat av: Isa

Är du bra eller bra?! :D

2009-03-28 @ 13:34:20
URL: http://wires.webblogg.se/

kommentera inlägget här:

Vad heter du?
Latknapp

Din e-postadress: (publiceras ej)

Din blogg:

Kommentera/kritisera här!

Trackback